Megható és futótűzként terjedő videó az Idősek világnapja alkalmából, számos kreatív mezbemutató, vagy épp szurkolókat lázba hozó kisfilm a szezonkezdet előtt. A legutóbbi, hatalmas eléréssel rendelkező kampányukban a mezeket olyan személyek mutatták be, akik nap mint nap megküzdenek az élet kihívásaival, és mindig ott vannak a lelátón; legyen szó nyugdíjasokról, autizmussal élő emberekről, hallássérültekről vagy mozgássérült emberekről, de került már fel a kozármislenyi dressz női modellekre is.
Ezekkel az ötletes megjelenésekkel pedig nem valamelyik NB I-es élcsapat felületein, hanem az egyik legkisebb költségvetéssel rendelkező NB II-es együttesnél, a HR-Rent Kozármislenynél találkozhatnak a drukkerek. Miért pont egy alig 7000 fős kisváros csapatánál találhatóak olyan videók, amelyeket minden NB I-es klub megirigyelne, és amelyek már több nívós díjat is bezsebeltek? Milyen visszajelzéseket kapnak a mislenyi klubnál egy-egy nagy visszhangot kiváltó videó esetén? Többek között erről is beszélgettünk a Kozármisleny marketingreferensével, Hadobás Olivérrel, aki ezeknek a nagy hatású kampányoknak az ötletgazdája.
Talán nem túlzok, ha azt mondom, hogy egy NB II-es csapatnak, amely biztosan az egyik legkisebb költségvetéssel gazdálkodik, és a múltját vagy a hagyományokat tekintve sem sorolható például a Vasas, Honvéd, Szeged, vagy más NB I-es csapatok szintjére, annak nem feltétlenül az ilyen marketingmegjelenések az elsődlegesek. Kozármislenyben mégis. Miért éppen erre helyezi a hangsúlyt a klubvezetés?
– Talán azért is, mert amit mi itt csinálunk, az nem pénz kérdése. Mindegyik projektünk minimális költségvetésből valósult meg, nem ütköztünk még falakba itt Kozármislenyben a pénzügyek miatt. Folyamatosan gondolkodom azokon a lehetőségeken, hogy hogyan tudnánk innovatívabbak lenni a többi magyar fociklubnál, és hogyan tudnánk folyamatosan valami olyasmit létrehozni, ami egész Magyarországon egyedülálló.
Például tavaly volt egy Idősek Világnapi projektünk, amit a Budapest-Alicante közötti repülőúton találtam ki, úgy véltem, egyediek lehetünk azzal, ha az időseket kicsit ki tudnánk emelni a társadalomból, fel tudnánk hívni rájuk a figyelmet, mindezt pedig Taki bácsi és Edit néni kapcsolatán keresztül, akiket Kozármislenyben mindenki ismer, 55 éve együtt vannak és házasok. Ezt szerettük volna átültetni a focira. Az a plusz energia és ambíció, ami ebben a marketingcsapatban megvan, ez teszi különlegessé ezt a klubot és ezeket a kampányainkat is. Az az összefogás, ami ebben a városban van, az példaértékű, nem csak a marketingben. Nagyon sok őrült ötletem volt, például egyszer elhívtunk egy színészt a Pécsi Színházból és Kész Átverés videót forgattunk több játékosunkkal, ilyen szélsőségekben szoktam gondolkodni és ebben is partner szokott lenni a vezetőség. Olyan ötleteken gondolkodunk, amik még inkább különlegesebbé teszik ezeket a kampányokat, mindezt úgy, hogy nem többmilliós büdzséből dolgozunk, mégis olyan eléréseink vannak, ami teljesen egyedülálló.
Hogyan kerültél kapcsolatba a Kozármislennyel és kik segítenek neked jelenleg a videók létrejöttében?
– Még az egyetemi alapképzés alatt kerültem a klubhoz, itt töltöttem a szakmai gyakorlatomat, majd a gyakornoki időszakomat követően is maradtam a klubnál.
A szakmai gyakorlatomkor jelentkeztem Szoboszlai Dominik menedzsmentjéhez, akiktől választ sem kaptam, így ez a kudarc még jobban ösztönzött arra, hogy felfigyeljenek rám és maradandót alkossak a sport területén.
Közben volt lehetőségem elvégezni az Erasmus program által egy másik szakmai gyakorlatot is Benidormban, Spanyolországban, jelenleg pedig mesterképzésen tanulok Budapesten, így most projektalapon dolgozom a Kozármislenynél. A klubnál jelenleg dolgozik még egy marketingkommunikációs munkatárs, illetve egy grafikus és egy videós szakember is besegít a projektekbe. Pont azért tudunk véleményem szerint ilyen egyedi és rendkívüli dolgokat csinálni, mert egy kis csapat dolgozik ott, a vezetőség pedig nagyon nyitott az új ötletekre, az innovációkra és partner ezekben. Alapvetően az én fejemből pattannak ki az alapötletek és a témák, de én is álmodom meg képileg és vizuálisan is. Amit pedig megálmodok, a kollégák profizmusa miatt pont úgy jelenik meg a képernyőn, ami a fejemben.
Egy nagyobb elérésű és hatású videó után kaptok visszajelzéseket más klubtól vagy a szurkolóiktól?
– Nem gondoltam volna, hogy amit mi legyártunk Kozármislenyben a csapat szurkolói számára, az például eljut más klubok szurkolóihoz. "A Foci mindenkié" mezbemutató kampányunkhoz egy kommentelő például azt írta, hogy fantasztikusak voltak a képek, teljesen meghatódott és hogy hétvégén találkozunk, mert mint kiderült, ezt egy Budapest Honvéd-szurkoló írta az előző bajnoki előtt. Ez a sport gyönyörűsége, hogy az ellenfél szurkolóitól is ilyen megtiszteltetés ér minket, mert számunkra ez megtiszteltetés, hogy Budapesten is hallanak, olvasnak, látnak erről és veszik a fáradtságot is, hogy kifejezzék elismerésüket. De az idősek napi videónkkal kapcsolatban a Ferencváros egyik munkatársa is megkeresett minket és gratulált a filmhez, őt is megérintette a történet és nagyon tetszett neki.
A bronzérmes kisfilm
Mennyire sikerült ezzel a marketinggel aktivizálni a szurkolókat? Mekkora szerepetek van nektek a hétvégi nézőszámokban?
– Óriási szerepünk van ebben, nagyon sok olyan visszajelzés érkezik a kozármislenyi szurkolóktól, hogy büszkék arra, hogy ehhez a csapathoz tartoznak, és hogy ezeket az értékeket képviseljük. Új szurkolókat is be tudunk vonzani ezzel, mert olyan óriási számokat érünk el nézettségben vagy megosztásokban, hogy nemcsak egész Kozármisleny látja, hanem szinte az egész ország. A legutóbbi kampányunkat például szinte az összes országos média lehozta.
Hogyan próbálsz kitűnni a tömegből? Mi a víziód?
– Az utóbbi egy hónapom nekem azzal telt, hogy valami nagyon egyedit alkossunk "A Foci mindenkié" kampányból, ami nagyon sok stresszel járt, alig tudtam aludni éjszakánként. Akkor elhatároztam, hogy ha ennek a kampánynak vége, akkor pihenni fogok, de a valóságban ez most úgy néz ki, hogy amikor láttuk, mennyi emberhez elért, mennyi embert meghatott, akkor már el is kezdtünk beszélni arról, hogy mi legyen a következő, úgyhogy gyakorlatilag már tegnaptól kezdve a következő projektünket szervezem, amivel kapcsolatban előzetesen annyit elárulok, hogy október elején fog érkezni.
Az Idősek Világnapjára készített videó bronzérmes lett a sportmarketing "Oscar-díjátadón", a new york-i Clio Awardson, de a Sports Forum Hungaryn is harmadik helyezést értetek el. Mit jelentenek számodra ezek a díjak?
– Először az SFH-n lettünk bronzérmesek, ami számomra óriási elismerés volt, hiszen ott olyan emberekkel lehettem együtt a díjátadón, akik a példaképeim és csak a tévében láttam őket addig.
Ezt követte a Clio Awards New Yorkban, ami a sportmarketingben a legnevesebb díjátadó gála, olyan brandek és sportcsapatok képviseltetik magukat, mint az NBA- és NFL-csapatok, a Nike, vagy a Lay's. Ezen a díjátadón például az idősek napi kisfilmünkhöz hasonlóan a Lay's reklámfilmje is bronzérmet nyert egy másik kategóriában, abban nem Taki bácsi és Edit néni, hanem Lionel Messi volt a főszereplő.
Felfoghatatlan, hogy Kozármislenyből el tudtunk jutni odáig, tudomásom szerint Magyarországról senki nem lett még ott díjazott ezelőtt. Számomra ez óriási szakmai siker.
Létezik átigazolás a te munkádban is? Kaptál már megkereséseket nagyobb magyar csapatoktól?
– Nem érkezett még konkrét megkeresés, de én úgy gondolom, hogy nem is nagyon működne egy nagyobb klubnál az, ami itt ilyen hatásos. Itt egy olyan vezetőség található, gondolok itt Feleki Attila tulajdonosra és Magyar Márk klubigazgatóra, akik mindig nyitottak és minden ötletemben támogatnak, bíznak bennem, ha megbeszélünk egy projektet, onnantól ők szinte hátradőlnek és hagynak dolgozni.
Egy nagyobb csapatnál viszont nem kapnék ekkora szabadkezet ezekben a projektekben, nagyon sok hátráltató tényező lenne, amik hatással lennének ezekre a kampányokra, vagy nagyon sok klub nem is feltétlenül merné bevállalni ezeket a projekteket. Ezért is vagyunk ennyire különlegesek.
Jelenleg én nagyon jól érzem magam Kozármislenyben és még rengeteg olyan ötletem van, amiket szeretnék megvalósítani, amikkel szeretnék díjakat nyerni. Közben pedig fejlesztem magam, fél évet éltem külföldön, ahol például volt lehetőségem belelátni David Villa menedzsmentjének működésébe is. Szeretnék egyre jobb és jobb lenni, most pedig amúgy is a tanulmányaimra koncentrálok, utána majd lehet gondolkodni azon, hogy jöhet-e esetleg egy következő lépcsőfok.
Én is inkább arra tippelnék, hogy nem feltétlenül Kozármislenyből akarsz nyugdíjba vonulni. Mi az álommelód?
– Mindig is az NFL-ben szerettem volna dolgozni, vagy pedig egy top sportmenedzseri cégnél, ahol topjátékosok brandépítésével foglalkozhatok. A gyerekkori álmom egyébként az volt, hogy a Liverpoolnál dolgozzak a sportmarketing részlegen, de a jövőre nézve annyi biztosan elmondható, hogy mindenképpen sportmarketinggel szeretnék foglalkozni, legyen az foci, vagy más sportág.