Hagyományos laprugók a teherautókban
Ma már leginkább a haszonjárművekben használják a normál értelemben vett laprugókat. Ezek az eszközök egy vagy két főlapból állnak, valamint több melléklap is található benne. Ezeknek a lapoknak a szélessége, vastagsága állandó és a tengelyterhelés alapján kell meghatározni a méretüket, lapszámukat. Kis és közepes teherautókban rendszerint találkozhatunk velünk. A Weber Autotechnik oldalán Mercedes laprugó is könnyedén elérhető, így az otthon vagy az iroda kényelméből rendelhetjük meg a következő eszközt, amit majd a járműbe szerelhetünk.
Miért olyan fontos a rugólap a járműdinamika szempontjából? A felépítéséből adódóan több erőhatást is képes csökkenteni. A hagyományos rugóval szemben a rugózási erő mellett a kereszt- és hosszirányú erőket is képes felvenni, csökkenteni. Ezért is alkalmazható kiválóan felfüggesztő elemként. Erre minden teherautónak szüksége van, Mercedes esetében eredeti gyári paraméterekkel rendelkező rugóköteg, rugólap is elérhető, de van lehetőség erősített laprugó rendelésére is.
A kényelmes vezetés, szállítás érdekében érdemes mindent megtenni. Amellett, hogy a laprugó növeli a komfortérzetet, a kanyarokban is megfelelően irányítható lesz a jármű, a szállítmányt is védi. Ha minden egyes bukkanó komoly hatással lenne az egész teherautóra, az elég hamar kellemetlenségekhez vezetne.
Mikor van szükség új laprugóra?
Ez egy olyan alkatrész, ami folyamatosan használatban van, ahogy útnak indulunk. A terhelés nem szűnik meg rajta, ezért érdemes rendszeresen ellenőrizni az állapotát. Bizonyos jelek utalhatnak arra, hogy már kezd elhasználódni. Ilyen például a romló úttartás, mikor egyre nehezebb a kanyarodás, de a lejjebb ereszkedett, esetleg hintázó, megdőlt karosszéria is erre utalhat. Ha a fékút megnövekszik, és a gumik is gyorsabban kopnak a kelleténél, akkor minél hamarabb meg kell vizsgálni a rugózási rendszert és ki kell cserélni az egyes alkatrészeket.
A rugólap működése
Tulajdonképpen egy nagyon egyszerű mechanikáról beszélünk, ami hatalmas hatással van a jármű egészére. Menet közben a laprugó két vége közötti távolság és az alkatrész íveltsége folyamatosan változik. Ennek köszönhetően képes csökkenteni a különböző erőhatásokat. A laprugó főlapjának egyik szeme egy fixen, stabilan bekötött fém vagy gumiperselyen átdugott csapszeg által csatlakozik az alvázhoz. A másik vége az ívelt támaszték vagy lengő kengyel segítségével képes elmozdulni.