Ezekre az egyébként igencsak fontos kérdésekre adunk választ a bejegyzés keretei között, remélhetőleg ezáltal is segítve az autógumik kopása miatti balesetek kialakulásának az esélyét.
Miből lehet megállapítani a gumiabroncsok kopását?
Sokszor szokás azt mondani, hogy egy autógumi kapcsán már ránézésre is meg lehet állapítani a kopás mértékét. Persze azért ennél erősen javasolt alaposabb ellenőrzést végezni. Elvégre nemcsak azon múlik a gumik kopása, hogy mennyire fakó a kinézetük.
Sokat számít ugyanis a gumiabroncsok összetétele is. Mindezen felül arra is érdemes kiemelten odafigyelni, hogy a gumik felületén megtalálhatók-e kisebb vagy nagyobb sérülések, repedések vagy egyéb mechanikai változások.
Praktikus tipp lehet 100 forintos érmével ellenőrizni a gumi barázdáinak a mélységét. Hogyha az érme kb. 4 mm széles pereme eltűnik, akkor a kopás mértéke még nem szélsőséges.
A KRESZ milyen mértékben engedi a gumiabroncsok kopását?
Hogyha a KRESZ által meghatározott szabályokat vesszük alapul, akkor azt láthatjuk, hogy igencsak megengedő maga a szabályzat. Egész pontosan 1,6 mm-es az a barázdamélység, amit a KRESZ megenged az autógumikkal kapcsolatban.
Gyorsan azért hozzá kell tenni azt, hogy egyáltalán nem javasolt eddig engedni a gumikat elkopni. Ugyanis ez az érték egyértelműen a balesetveszélyes kategóriát üti meg, úgyhogy kimondottan javasolt elkerülni ennek az elérését.
Mindjárt rátérünk pontosan arra is, hogy egész pontosan milyen negatív következményei lehetnek annak, hogyha egy gumiabroncsszettet indokolatlanul sokáig engedünk elkopni.
Ezért lesz igencsak veszélyes, ha túlzottan kopott gumikat használunk
Maga az ok egyáltalán nem bonyolult. Amikor a gumiabroncsok túlságosan elkopnak, akkor a tapadás drasztikusan lecsökken. Vagyis az autó kormányozhatósága, úttartása és irányíthatósága kívül esik az elvárható tartományon, akár komolyabb balesetveszélyt is előidézve így.
Nem beszélve az úgynevezett aquaplanning jelenségéről. Ezalatt azt kell érteni, amikor nedves útburkolaton az autó úgymond felúszik. Vagyis drasztikusan megnő a féktáv, és hiába próbálkozunk a kormányzással, az autó gyakorlatilag irányíthatatlan lesz.
Úgyhogy a felsoroltak fényében nem igazán kell tovább ragozni a kérdést: a kopott gumik alkalmazása nemcsak indokolatlan, de igencsak balesetveszélyes is. Úgyhogy az esetleges kellemetlenségek proaktív megelőzése végett erősen javasolt inkább lecserélni őket új és még nem kopott gumiabroncsokra.