Többféle féktárcsa kialakítás közül lehet válogatni
Az általános féktárcsák mellett a fúrt, mart féktárcsák is megtalálhatóak például az Evoautó kínálatában. A fékrendszer több elemből áll: a tárcskák mellett szükség van még fékbetétre, féknyeregre, fékcsőre, főfékhengerre és fékolajra is. Az autók az elmúlt évtizedekben hatalmas fejlődésen mentek keresztül, kezdetben még elég volt mind a négy kerékre egy-egy fékdobot szerelni, de az első kerekek esetében például már elég hamar jött a váltás a féktárcsára. Fontos, hogy a jármű típusa is nagymértékben befolyásolja azt, hogy milyen tárcsát kell felszerelni.
Ha például valaki a sportosabb autókat szereti, sőt, akár profi körülmények között versenyez, akkor jól tudja, hogy ott különösen nagy hangsúly van a féktárcsán. A szokásos terhelésnek a többszörösével kell megbirkóznia a tárcsának, önmagában a versenyautók is sokkal nagyobb teljesítménnyel rendelkeznek.
Szinte ugyanez igaz azokra a sportautókra is, amelyeket közutakon lehet használni, de egy átlagos családi járműnél jóval gyorsabban lehet velük haladni. Eleinte a féktárcsák általában 10-12 mm vastagsággal készültek, amit a hűtött tárcsák követtek a sorban, és a hőelvezetési képességük is jobb volt. Ha a bordákon egy kicsit görbítünk, akkor máris jobb lesz a hatékonyság, mivel a szellőzés is javul.
Az új generációs féktárcsákon már csepp és kör profilú terelőelemek is vannak, amelyek a fékhatás növelését szolgálják, és precíz tervezés eredményeképpen jöttek létre. Minél nagyobb az autó teljesítménye, úgy növekszik a tárcsa átmérője is. Például egy BMW 5 GT 3,0 D-hez már 348 mm átmérőjű féktárcsa lesz az ideális.
Érdemes rendszeresen ellenőrizni a féktárcsa állapotát
A legtöbb esetben nem lehet megoldani egyszerű javítással a problémákat, inkább a csere lesz a leghatékonyabb választás. Ilyen például az, amikor túlhevül a féktárcsa, és elhajlik, vagy amikor víz kerül a nagyon meleg elemre. Viszonylag ritka jelenségnek számít, amikor gyárilag kiegyensúlyozatlan az alkatrész, és már az első méterek megtétele után észre lehet venni.
Ha gondatlan a szerelés, és a féktárcsa, valamint a kerékagy között marad valami, akkor szintén a csere lehet az ideális megoldás.
Miből készül a féktárcsa?
Általában vagy GG20 9ntött vas vagy GG15HC nagy széntartalmú öntött vas az alapanyaga. Utóbbi számít a korszerűnek, ami nagy fékteljesítményt képes leadni. Jobb a hővezető képessége, a rezgésekhez is jobban alkalmazkodik, kiemelkedő a kopásállósága, és a repedések sem jelentenek nagy veszélyt rá. Vásárlás előtt feltétlenül tájékozódjunk, hogy a saját autónkkal milyen féktárcsák lesznek kompatibilisek.