Nézzük először a számokat!
Egy új szett autógumi tíz évet is kihúzhat megfelelő használat és tárolás mellett. Ez azonban csak a teteje annak, amíg életképes lehet, megeshet, hogy korábban cserélni kell.
A DOT szám azt jelzi, hogy mikor gyártották az adott gumit. Az utolsó négy karakter a lényeg: a gyártás hetét jelzi az első kettő, az utolsó két karakter pedig a gyártás évét. Ha a DOT szám végén 0521 szerepel, az azt jelenti tehát, hogy a 2021-es esztendő ötödik hetében gördült le a gyártósorról.
A hőségtől és fagytól, tűző naptól és csapadéktól védett abroncsok akár 5 évig is meg tudják őrizni azt az állapotukat, amikkel a gyártás idején rendelkeznek. Ha egy abroncsot nem szerelnek fel semmilyen autóra, akkor három éven belül frissen gyártottnak nevezik, függetlenül attól, hogy nyári gumiról vagy téli gumiról van szó, netán négyévszakosról. A négy-öt esztendős, ugyancsak még fel nem szerelt gumikat újnak hívják.
Az öt évnél idősebb abroncsok helyzete
Az öt éve gyártott abroncsokat is kereskedelmi forgalomba lehet hozni, azzal a megkötéssel, hogy egyértelműen jelölni kell, hogy még öt évig lehet őket biztonsággal használni.
Magától értetődően kirívó esetben egy fel nem szerelt, nyolc esztendős szettet is hasonló módon lehet eladni. Ez esetben azt kell írni a figyelmeztető cédulára, hogy már csak két év maradt az életidejéből az adott guminak.
Az autógumik kopására és öregedésére is figyelni kell
A gumik minden egyes megtett méterrel folyamatosan kopnak, legyen szó akár olcsóbb, akár prémiumkategóriás abroncsokról. A folyamatot megállítani nem, csupán lassítani lehet, ha kerüljük az olyan vezetési stílust, amelynek szerves részét képezik az intenzív fékezések és gázadások. Azt, hogy milyen intenzíven kezdenek el leválni parányi darabok a gumiról a közlekedés során, befolyásolja még az úttest állapota és hőmérséklete is.
A gumik öregedése normális kémiai folyamat, ami az autó nyugalmi állapotában is megtörténik. Sőt, amikor a téli gumik vagy a nyári gumik épp a garázsban pihennek, és várják azt, hogy rájuk kerüljön a sor, addig is öregszenek valamelyest. Az abroncsok reakcióba lépnek a levegőben található oxigénnel és az ózonnal, ezt speciális adalékanyagokkal igyekeznek a gyártók minimalizálni. A napfény szintén próbára teszi az autógumikat, különösen, ha erős az UV-sugárzás szintje. Éppen ezért ha teheted, érdemes árnyékos helyre parkolni.